هندریل شیشه‌ای اکسپوز (روکار)

همانطور که از اسم این نوع از هندریل شیشه‌ای پیداست، نحوه‌ی نصب این از نرده‌های شیشه در مرحله‌ی فینیشینگ (پایانی) و بعد از اتمام مراحل کف سازی (نصب سنگ، سرامیک و …) انجام می‌گیرد.
نکته‌ی مهم در نصب این نوع از نرده‌های شیشه‌ای این است که سطح پایانی باید صاف و شاقول شده باشد، چرا که این نرده‌ها در فضاهای ناتراز قابلیت اجرایی ندارند و اگر نصب شوند در یک راستا و یکنواخت نمی‌شوند از نظر استحکام ضعیف به شمار می‌روند.
جنس این نرده‌های شیشه‌ای عموما از آلومینیوم است، بنابراین قابلیت بازسازی و تنوع رنگی جزء ویژگی بارز این نوع از هندریل‌هاست؛ نوع شیشه بکار رفته شده در این نما نیز از جنس سکوریت و لمینت است بنابراین از مقاومت بالایی در برابر ضربه برخوردار است.
اتصالات بکار رفته شده در این نرده‌های شیشه‌ای از تنوع بالایی برخوردار است ولی از رایج‌ترین آن می‌توان به اتصال یوچپل اشاره کرد، همچنین سطح‌رویی این شیشه‌ها  در طرح‌های مختلفی قابلیت اجرایی دارند مانند: دایره، مربع و …
هندریل های شیشه‌ای اکسپوز (رو کار) بیشتر در مکان‌های زیر کاربری دارند:

  • روف گاردن
  • بالکن
  • تراس
  • پرتگاه

برای نصب این نوع از نرده‌های شیشه‌ای، پس از اتمام کف‌سازی از پروفیل‌هایی یو (U) شکل استفاده می‌شود که عموما این پروفیل‌ها از جنس آلومینیوم هستند و نقش نگهدارنده‌ی شیشه را به عهده دارند.
در ادامه شیشه‌ها را بین این پروفیل‌های آلومینیومی جاگذاری می‌کنند، جنس این شیشه‌ها از لمینت و سکوریت است، چرا که استقامت شیشه‌ها در درجه‌ی اول قرار دارد، همچنین عرض شیشه‌ها را کمتر از ۱۲ میلی‌متر نمی‌گیرند چرا که از استحکام سازه کم می‌کند و سبب خسارت‌های جبران‌ناپذیری می‌شود.
نکته حائز اهمیت در این نوع از نرده‌های شیشه‌ای این است که این نرده‌ها نمی‌توانند در سطح ناصاف اجرایی شوند و برای اجرای این نوع از نرده‌های شیشه‌ای باید حتما سطح کف‌سازی سطحی تراز باشد،  در غیر این صورت شیشه‌ها در یک ردیف قرار نمی‌گیرند و استقامت آن پایین می‌آید.

نرده شیشه‌ای دفنی (توکار)

 نرده‌های شیشه‌ای دفنی از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به نرده‌های شیشه‌ای اکسپوز دارند با این تفاوت که این نوع از هندریل‌های شیشه‌ای در داخل ساختمان اجرا می‌شوند، در واقع تنها نقطه‌ی اتصالی که قابل دید در این نرده‌ها مقدار کمی از پروفیل‌های آلومینیومی نگهدارنده‌ی شیشه‌هاست و کلیه قطعات دیگر اتصال در داخل زمین تعبیه شده‌اند، به همین خاطر باید قبل از اتمام مرحله‌ی کف‌سازی اتصالات گذاشته شود.
هندریل‌های شیشه‌ای دفنی از بیشترین مقاومت و استحکام در برابر هرگونه فشار و ضربه برخوردار هستند.
این نوع از نرده‌ها به دو صورت قابلیت اجرا دارند:

  • یو چنل
  • فولادی

بیشترین کاربرد نرده‌های شیشه‌ای دفنی در بالکن‌هاست و در ساختمان‌هایی با کاربری مسکونی، تجاری و اداری قابلیت اجرا را دارند.

نرده تو کار

در نرده‌ی شیشه ای (هندریل) دفنی از اتصالات مخفی استفاده می‌شود و از ویژگی‌های مهم در این نوع از نرده‌های شیشه‌ای بیشترین شعاع دید و نور طبیعی است که برای کارفرمایان و طراحان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، حال به بررسی نحوه‌ی اجرا و نصب این نوع از نرده‌های شیشه‌ای می‌پردازیم.
در این نوع از نرده‌های شیشه‌ای شروع کار باید قبل از اتمام مراحل کف‌سازی باشد، به این صورت که در ابتدا در محل قرارگیری هندریل از گاتر (پروفیل های ناودانی) شکلی به عنوان راهنما برای تیم بنایی و آب راه در کف استفاده می‌کنند.
در ادامه از نگهدارنده‌های پروفیل‌های آلومینیومی یو شکل به عنوان سازه‌های پشتیبان در  و بعد از شیشه را جاگذاری می‌کنند.
شیشه‌ی این نرده‌های شیشه‌ای عموما از جنس سکوریت و لمینت استفاده می‌شود، در این نوع از شیشه‌ها در صورت ضربه، خورد نمی‌شوند، همچنین به دلیل توکار بودن سیستم‌های نگهدارنده این نوع از نماها از زیبایی منحصر به فردی برخوردار هستند.